Foto: Michael Floor

Robin de Puy

Fotograaf

Robin de Puy is fotograaf. Ze studeerde af aan de Fotoacademie in Rotterdam en met haar afstudeerproject, een serie over prostituees van haar eigen leeftijd, won ze in 2009 de Photo Academy Award. Robin stond meteen op de kaart. 

Ik begin het interview over haar werk voor Volkskrant Magazine – waar ze regelmatig covers voor schiet. Eén portret is me vooral bijgebleven, dat van Anthon Beeke en Lidewij Edelkoort. Ze vertelt me hoe dat tot stand kwam.

Volkskrant Magazine cover met Lidewij Edelkoort en Anton Beeke, gefotografeerd door Robin de Puy.

Dan gaan we terug naar haar jeugd. In het interview vertelt ze hoe ze op vakantie in Portugal een varkensboer voor haar lens wilde hebben – met de geleende camera van haar vader. Zo kwam ze erachter dat fotografie een manier was om contact te leggen met mensen. En de camera bleek een fijn medium, omdat ze zich daar als verlegen meisje een beetje achter kon verschuilen.

Maar tegelijk was Robin ook weer niet heel verlegen, want vanaf het moment dat ze op de fotoacademie zit, twijfelt ze niet meer dat fotografie haar ding is. Alles draait om fotografie. Ze gaat in die tijd onvermoeibaar langs bij allerlei bladen en reclamebureaus om haar werk te laten zien. De toenmalige fotoredacteur van de Volkskrant, Theo Audenaerd, ziet haar werk tijdens een portfolio-bijeenkomst en zo wordt de Volkskrant een van haar eerste opdrachtgevers.

Eén van de projecten die veel aandacht heeft getrokken is Robins reis op een motor door Amerika in 2015. We hebben het over de documentaire die daarover gemaakt werd, ‘Ik ben het allemaal zelf‘. En over het feit dat Robin, ondanks het feit dat ze niet van reizen houdt (dat wordt mooi in beeld gebracht in de documentaire), zichzelf dwingt tot deze road trip. Want ze wilde zichzelf toen bevrijden uit de dagelijkse sleur van de opdracht-fotografie en had erg veel behoefte aan het maken van vrij werk. Het is vooral de nieuwsgierigheid, zo zegt ze, en de drang om op zoek te gaan naar dat éne bijzondere beeld, wat haar over de streep trok.

Het interview gaat ook over het vinden van een de balans tussen commercieel en eigen werk, over haar handigheid in het mogelijk maken van haar projecten, over de vraag of vrouwen betere portretfotografen zijn, over haar portretten van ‘marvelous misfits’ en tenslotte nog over het feit dat iedereen met een mobiele telefoon tegenwoordig foto’s ‘kan’ maken – wat doet dat eigenlijk met het vak fotografie?

Luister het volledige interview hieronder. Een samenvatting ervan verschijnt ook nog in Adformatie.