Foto: Michael Floor

Hisko Hulsing

Regisseur

Wil je het interview meteen beluisteren? Het staat onderaan deze pagina in de Soundcloud-embed (of op jouw favoriete podcastplatform).

In 2019 kwam de animatie-serie Undone uit, die animator Hisko Hulsing regisseerde voor Amazon Prime en voorkwam in vrijwel alle Amerikaanse top-10 lijstjes met de beste series van 2019. Dat hij het zo ver zou schoppen stond in zijn tienerjaren zeker nog niet vast. Blowen was een belangrijke hobby en hij werd van het Montessori Lyceum getrapt in Amsterdam. In 1995 studeerde hij wél af aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. En in 2012 kwam zijn animatiefilm Junkyard uit (trailer hieronder), waar hij 7 jaar als een monnik aan werkte. De film won 25 prijzen en zette hem in één keer op de internationale kaart. Een paar jaar later kwam Brett Morgen hem op het spoor die Hisko’s animatie-talent wilde gebruiken voor de documentaire Montage of Heck over Kurt Cobain. En daarna volgde Undone, voor welke serie hij dankzij het enorme succes van seizoen 1 een tweede seizoen gaat maken in 2020.

We beginnen het gesprek – zoals altijd in deze serie – over Hisko’s jeugd. Wij kennen elkaar namelijk van lagere school het Wespennest in Amsterdam Noord, waar hij in een bandje speelde, samen met zijn broer Milan. Dat bandje werd toentertijd door een radiomaker nog aangekondigd als de nieuwe Beatles, maar dat waren ze helaas niet. Het laat wel zien dat Hisko meerdere talenten heeft. En later kwam zijn muziektalent weer van pas, toen hij de muziek componeerde voor zijn eigen film Junkyard (trailer hieronder).

Zoals gezegd was zijn middelbare school niet zo’n succes. Op het Montessori Lyceum in Amsterdam blowde hij zóveel dat hij tegen een psychose aanzat en dat bepaalde dingen ging zien die er niet waren. Het heeft zijn werk in ieder geval op zo’n manier beïnvloedt dat in bijna al zijn films scenes voorkomen waarbij je niet zeker weet of het nou een nachtmerrie is of de werkelijkheid.

Na zijn middelbare school werkte hij even in de bouw, maar dat bracht begrijpelijkerwijs geen voldoening. Dus haalde hij alsnog aan de Joke Smit school zijn Havo. En daarmee ging hij naar de Willem de Kooning Academie. Daar ontwikkelde hij een hoge werkdiscipline, waarvan Hisko vermoedt dat het een soort anti-reactie was op het feit dat hij van het Montessori Lyceum werd getrapt. Hij wilde graag presteren.

Sowieso geldt, zo legt Hisko uit, dat je voor animatie een hoge werkdiscipline nodig hebt, omdat je tussen de 12 en 24 beelden per seconde moet tekenen. Een film van 20 minuten vraagt dus al snel 20.000 tekeningen. Dat lukt je simpelweg niet als je geen harde werker bent. Hij is er ook een snelle schilder door geworden. Over een achtergrondschilderij voor zijn films doet hij bijvoorbeeld maximaal een dag. Bij mensen die 4 maanden over een schilderij doen, denk hij daarom weleens; je hebt gewoon te veel tijd.

Hisko vertelt uitgebreid over de 17de eeuwse techniek die hij gebruikt. Bijvoorbeeld over het kunnen mengen van kleuren op het doek, zodat ze tot leven komen. En dat is ook wat hij wel eens mist in het werk van het gelikte Hollywood; de hand van de maker. Dat is overigens ook, zo vult hij aan, waarom Undone zo opvalt.

We hebben het ook over zijn drive. Zijn instrinsieke motivatie, zo legt hij uit, is dat hij iets wil maken dat je zelf zou willen zien en waarvan je denkt, dat bestaat nog niet. Extrinsiek wil je natuurlijk ook gewoon succes hebben. Hij herinnert zich bijvoorbeeld dat na de première van Junkyard, hij zowat high werd van het applaus. Het is verslavend, zo zegt hij, om te merken dat mensen wat je maakt geweldig vinden.

Bij het onderwerp Montage of Heck, de film over Kurt Cobain waarvoor Hisko de animaties maakte (zie hieronder), vertelt hij dat hij er in eerste instantie niet aan mee wilde werken, omdat hij niet zo’n fan was van Kurt Cobain en niet hield van de verheerlijking van zelfdoding. Dus hij vroeg aan regisseur Brett Morgen of hij die ‘valse romantiek’ erin ging brengen. Toen bleek dat dat niet het geval was en het vooral ging over de creativiteit van Cobain, stapte hij in. Een was uiteindelijk een erg lastig project, omdat Morgen hem niet goed vrij kon laten in zijn werk.

Ook hebben we het natuurlijk uitgebreid over Undone. Hoe hij bijvoorbeeld de klus bijna óók weigerde, omdat zijn vorige film zo zwaar was. Uiteindelijk stapte hij toch in, weten we nu, omdat ze ervoor gingen zorgen dat Hisko het op zijn eigen manier kon doen. We hebben het ook over werken in Hollywood, over Michael Eisner (oud topman van Disney), over werken met goeie acteurs, over rotoscopie, en nog vele andere zaken.

Luister het hele interview hieronder of op het podcastplatform van jouw voorkeur (zie o.a. icoontjes onderaan). Of lees het samenvattende artikel in de Adformatie van deze maand.