Ferry en Jaap

Darwin, Sinke & Van Tongeren

Wil je het interview meteen beluisteren? Het staat onderaan deze pagina in de Soundcloud-embed (of op jouw favoriete podcastplatform).

Ferry van Tongeren en Jaap Sinke richtten in 2012 Darwin, Sinke & Van Tongeren op en maakte daarmee een nogal radicale carrière-switch naar de taxidermie – oftewel de kunst van het opzetten van dieren. Daarvoor werkten ze jarenlang in de reclame, eerst als art director bij verschillende bureaus en later als creatief team én als eigenaar van het Amsterdamse reclamebureau Doom & Dickson. Het idee voor een switch ontstond nadat Ferry in 2000 zijn bureau verkocht en een jaar ging reizen. Hij had veel ideeën voor iets nieuws, maar taxidermist bleef hangen. Jaap, die ook wel toe was aan iets nieuws, sloot snel aan. Maar het werd niet slechts een veredelde hobby, want de werken die ze maken zijn nogal kostbaar en in 2015 kocht kunstenaar Damien Hirst zelfs in één keer al hun tentoongestelde werken.

We beginnen het gesprek over hoe beide heren in de reclame terecht kwamen. Ze konden als kind allebei wel goed tekenen – zij het vooral nátekenen. Veel meer ambitie hadden ze eigenlijk niet. Maar grappig genoeg was er wel al een fascinatie voor dieren. Ferry tekenende ze na (naast stripfiguren en platenhoezen) en ging al met een verrekijkertje de natuur in. Jaap tekende weliswaar vooral auto’s, maar was wel gefascineerd door de anatomie van dieren. Mede gevoed door zijn vader die dierenarts was.

Ferry vond zijn opleiding door faxen naar reclamebureaus bij hem in de regio te sturen en te vragen hoe hij in de reclame terecht moest komen. Zo kwam hij terecht bij de Willem de Kooning Academie (specialisatie reclame) in Rotterdam. Maar bij de academie werd Ferry bij de eerste poging niet aangenomen, omdat er niet heel veel concept zat in zijn nagetekende pin-ups. Het woord ‘conceptueel’ moest hij nog opzoeken… Bij zijn tweede poging werd hij met het maximale aantal punten aangenomen, omdat hij nogal vaak slagzinwedstrijden had gewonnen en de goed-nieuws-brieven afkomstig van de grote merken, zoals KLM, King en Honda, meenam naar de sollicitatie.

Jaap vertelt dat de middelbare school voor hem niet echt werkte. Omdat hij goed kon tekenen ging hij naar de Reclametekenschool in Boxtel waar hij storyboards leerde maken voor films. En zo kwam hij bij Ogilvy in Amsterdam terecht, waar hij voor de creatief directeur, Krijn van Noordwijk, storyboards mocht maken.

In de reclame werden ze allebei art director, al was Ferry eigenlijk niet per se heel goed in art direction, noch in copy. Hij was vooral goed in ideeën. Bij reclamebureau Doom & Dickson worden ze als eerste een creatief team. Ze werken er met heel veel plezier en succes op klanten als Amstel en Hema. Maar uiteindelijk waren ze er toch een beetje klaar mee om de klanten altijd maar te moeten te geven wat ze vragen. Ferry, die zijn aandelen in zijn bureau verkoopt, besluit na een wereldreis onbetaald stage te gaan lopen bij een taxidermist. Gewoon, omdat hij het interessant vindt.

Werk van Darwin, Sinke & Van Tongeren in Museum Oud Amelisweerd in 2017.

Maar als goed getrainde reclamejongens besluiten Ferry en Jaap al snel dat ze het vak van taxidermie misschien wel opnieuw kunnen uitvinden. Dus niet op de saaie, statische manier, maar met veel meer uitstraling. Ferry vergelijkt het met de anatomische werken van Michelangelo, die ook de perfecte mens laten zien. Dat willen zij met dieren gaan doen door geen gebruik te maken van kant en klare mallen, maar om zelf te mal te maken en deze te beschouwen als beeldhouwwerk. Daarbij werden ze overigens ook geïnspireerd door d’Hondecoeter, de zeventiende eeuwse Nederlandse schilder die de dieren afbeeldde in volle pracht en praal.

Een werk van d’Hondecoeter uit ongeveer 1680. Deze Nederlandse schilder uit de Gouden Eeuw inspireerde Jaap en Ferry om dieren op te zetten, zoals ze op hun mooist zijn.

We hebben het verder over wat een monnikenwerk het is om dieren op te zetten, over de vraag of ze nou eigenlijk vakmannen of kunstenaars zijn, over hun werkverdeling, over het feit dat ze baalden toen Damien Hirst hun hele collectie kocht, over waar ze hun dieren vandaan halen, over de volgende stap in hun gezamenlijke ontwikkeling en over nog véél meer.

Luister het hele interview hieronder of op het podcastplatform van jouw voorkeur (zie o.a. icoontjes onderaan). Excuses voor de niet zo zuivere opname – er zit wat zacht gebonk en interferentie in.